18. syyskuuta 2018

Mistä on hyvät aamut tehty

Mieti vapaapäivien aamujasi ja vertaa niitä arkiaamuihisi - mitä eroa huomaat?

Mitä sellaista sallit tai suot itsellesi vapaapäivinä, johon sinulla ei arkisin muka ole aikaa?

Tai onko arkiaamuissasi jotain, mikä jää puuttumaan vapaapäivien aamuista?

Aamurutiinien top 5

Tähänastinen tutkimusmatkani omaan hyvinvointiini on johtanut viiteen aamurutiiniin, joista muodostuu minun täydellinen arkiaamuni. En välttämättä tee kaikkia viittä aina, mutta useimpina aamuina kyllä, sillä niiden avulla saan loistavan startin päivään.

Aamusivut

Aamusivut kirjoitan joka ikinen arkiaamu, ja myös vapaapäivien aamuina, jos vain olen kotona.

Poikkeus vahvistaa säännön. Jos vietän vuodesta muutaman yön mökillä, olen jättänyt aamusivuvihkoni kotiin. Mutta yleensä yhden väliin jääneen aamun jälkeen tunnen jo pakottavaa tarvetta palata aamusivujeni pariin, joita olen kirjoittanut nyt jo yli kolme ja puoli vuotta.
Kirjoitan aamusivut, koska koen saavani edellisen päivän ja yön kuonat ulos ja pääsen aloittamaan päivän kirkkaalla mielellä. Lisäksi saan ulos kaikki mieltäni vaivaavat asiat ja saatan keksiä ratkaisuja edellispäivän ongelmiin alitajuntani käsiteltyä keskeneräisiä asioita yön yli.

Tähän rutiiniin minulla menee noin 20 minuuttia, tai jos oikein pahasti jumitan, kuluu kolmen sivun kirjoittamiseen puolisen tuntia.

Öljypurskuttelu

Öljypurskuttelu on toinen tapa aamusivujen lisäksi, josta en luovu kuin vieraskoreudesta.

Olen kirjoittanut aiheesta ensimmäisen kerran blogissani huhtikuussa 2015, ja tuosta tekstistä päätellen olen ylläpitänyt tätä tapaa ilman pidempiä katkoksia jo nelisen vuotta. Hyvä minä!

Enkä aio kovin helpolla tästäkään tavasta luopua, sillä edut ovat niin valtavat: kauniin valkoiset puhtaalta tuntuvat hampaat, joihin ei kerry hammaskiveä lainkaan. Minut koukutti aikoinaan jo pelkkä puhtauden tunne, mutta otan valkoisuuden ja hammaskivettömyyden ilolla ja avosylin vastaan enkä koskaan enää päästä irti.

Liikunta

Harrastan liikuntaa säännöllisesti, sillä ilman sitä kroppani jumiutuu ja saan kärsiä päivittäisistä säryistä. Koen onneksi myös liikkumisen iloa, mikä myös motivoi, mutta kyllä minulle suurempi motivaatiolähde on kivuttomuus.

Jos oloni pysyisi erinomaisena niin fyysisesti kuin henkisesti ilman liikuntaa, voisin hyvinkin sijoittaa sille varaamani ajan johonkin muuhun, kuten kirjoittamiseen. Mutta koska koen liikunnan olevan niin valtava hyöty sekä keholleni että mielelleni, sijoitan mielelläni siihen minimissään viisi tuntia viikossa.

Liikun aamuyöllä ennen töitä, koska muulloin en yksinkertaisesti saa itseäni liikkeelle.

Aamiainen

En ole ikinä ymmärtänyt, miten jotkut pärjäävät tai edes haluavat lähteä liikkeelle ilman aamiaista. Rakastan syömistä - etenkin aamuisin, kun ei ole syönyt mitään moneen tuntiin.

Jos jättäisin aamiaisen syömättä, minua heikottaisi ja vatsani pitäisi pian niin kovaa meteliä, etten kuulisi musiikkia murinalta. Matalan verensokerin takia mielenikin olisi matala ja päänsärky todennäköisesti jo odottelisi nurkan takana.

Lisäksi olen oppinut, että jos sinnittelen kovin pitkään syömättä, vatsani kostaa ikävillä vatsakivuilla ja turvotuksella, joka yleensä kestää koko loppupäivän, vaikka lopulta söisinkin jotain. Aamiainen on siis aivan ehdoton hyvinvoinnin kulmakivi minun elämässäni.

Käytännössä aamiaiseni on kaksijakoinen. Aamusivujen ja öljypurskuttelun jälkeen nautin aamujuomani, jonka perusraaka-aineet ovat ruokalusikallinen limemehua, teelusikallinen jodioitua Himalajan suolaa ja seitsemän desiä huoneenlämpöistä suodatettua vettä.

Kiinteän aamiaisen vuoro on vasta liikunnan jälkeen, mutta vapaapäivien aamuina, joina en harrasta liikuntaa, nautin kiinteän aamiaisen suoraan aamujuoman perään.

Kylmä latte & tietokone

Aamiaisen jälkeen nautin aamukahvini eli cold brew latten. Sen kanssa istuudun tietokoneen ääreen edistämään omia juttujani.

Tähän rutiiniin minulla on arkiaamusta riippuen käytettävissä 30-60 minuuttia. Tuon ajan käytän joko kirjoittamiseen tai johonkin muuhun tärkeään, joka on sen päivän agendalla.

Tämäkin aamurutiini on muodostunut kokemuksen kautta, sillä olen todennut, aivan kuten liikunnan kanssa, että kirjoittaminenkaan ei onnistu minulta töiden jälkeen iltapäivisin. Jos haluan kirjoittaa päivän aikana, minun on tehtävä se aamuisin ennen töitä ja muita menoja.

Paras mahdollinen startti päivään

Nämä viisi rutiinia luovat minun parhaat aamuni ja tämän kaiken teen siis ennen palkkatöitä, jotka alkavat klo 6:30.

Aamurutiinieni järjestys on lukittu, sillä aina edellinen tukee seuraavaa. Aamusivut käynnistävät ajatustoiminnan, liikunta käynnistää kehon, aamiainen antaa energiaa ja sitten lopulta mieli ja keho virkeänä on hyvä edistää omia tavoitteitaan.

Puoli tuntia ennen töihin lähtöä aloitan lähtövalmistelut, joihin kuuluu laittautuminen, eväiden pakkaaminen ja niiden ohessa musiikin kuuntelu. Hyvän mielen musiikki toimii aamujeni loppusilauksena, jotta pääsen lähtemään hyvällä energialla töihin.

Olenpa joskus päässyt tanssimaan hitaitakin keittiössä aamukuudelta, minkä jälkeen lähdin töihin erittäin leveä hymy kasvoillani ja kevyin askelin.

Mitkä rutiinit (ja poikkeamat rutiinista) loisivat sinulle parhaan mahdollisen startin arkipäivään?


Haluatko jatkossa tekstit suoraan sähköpostiisi joka maanantaiaamu?
Tilaa Nyt on aika -viikkokirje.

Lisäksi saat heti ohjeen onnistuneen päivän luomiseen, sillä oikea aika aloittaa on juuri nyt.


Tämä blogiteksti syntyi rakkaudella ilman sponsorointia tai affiliaattilinkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti