24. huhtikuuta 2018

Mistä on hyvät päivät rakennettu

Kuluneena vuonna olen opetellut elämään uuden työ- ja unirytmin mukaan.

Todettuani olevani töiden jälkeen erittäin usein sekä henkisesti että fyysisesti väsynyt, päätin panostaa aamuihin. Prosessi ei ole ollut helppo eikä suoraviivainen, mutta tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen arkiaamuihini.

Riittävä yöuni

Riittävä yöuni on ehdoton. En tingi yöunistani kuin poikkeustapauksissa. Fyysinen virkeys ja mielen kirkkaus ovat niin oleellisia hyvinvoinnilleni, että haluan nauttia niistä niin usein kuin mahdollista - mieluiten joka päivä.

6,5 tuntia unta on minimi, jolla saan hyvän energian. Mutta huomioi, että 6,5 tunnilla en tarkoita, että voisin käydä nukkumaan puolilta öin ja heräisin virkeänä klo 6:30. Minulla on käytössäni fitbitin mittari unen mittausta varten, ja jotta oikeasti saan 6,5 tuntia unta, minun pitää nukkua 7-8 tuntia.

Välillä nukahdan välittömästi laskettuani pään tyynyyn ja välillä rauhoittuminen voi viedä yli tunninkin. Mutta jos varaan nukkumiselle 8 tuntia, voin olla varma, että herään seuraavana aamuna (ainakin suhteellisen) virkeänä.

Aamusivut

Herättyäni kirjoitan ensimmäiseksi aamusivut. Samaan aikaan hoidan öljypurskuttelun, johon minulla on jo muodostunut jonkinlainen riippuvuus. Sen tekemättä jättäminen tuntuu samalta kuin jättäisin hampaat pesemättä. Öljypurskuttelu nykyään vain kuuluu aamurutiineihini.

Kehon herätys

Öljypurskuttelun ja hampaiden pesun jälkeen on vuorossa aamujuoma, joka tällä hetkellä koostuu noin ruokalusikallisesta limemehua, teelusikallisesta jodioitua himalajansuolaa ja seitsemästä desistä huoneenlämpöistä suodatettua vettä.

Aamujuoman nauttimisen jälkeen teen aikatauluista riippuen 15-45 minuutin joogaharjoituksen ja käyn suihkussa.

Aamiainen

Suihkun jälkeen saattaa olla hiukan aikaa esimerkiksi sähköpostien läpikäyntiin, mutta viimeistään tuntia ennen töihin lähtöä alkaa aamiaisen valmistus.

Aamiaiseen kuuluu iso kuppi teetä, munakas juustolla ja leikkeleellä ja kurkkua.

Aamiaisen lopuksi nautin kylmän latteni, jonka valmistus on alkanut heti herättyäni.

Jo ennen aamusivujen kirjoittamista jauhan kahvipavut käsimyllyllä ja valmistan kupillisen kahvia. Kahvi saa jäähtyä huoneenlämmössä, kunnes puoli tuntia ennen aamiaisen valmistusta laitan sen vielä jääkaappiin viilenemään.

Lopuksi lisään kylmän kahvin joukkoon runsaasti maitoa, ja nautin latteni viihteen parissa aamiaisen lopuksi. Se on minun rauhallinen nautintohetkeni aamuisin.

Musiikilla lopullinen herätys

Viimeisen silauksen hyvälle startille päivään antaa musiikki. Samalla kun siistin itseni eli pukeudun, meikkaan ja laitan hiukset, kuuntelen musiikkia.

Voisin saada itseni nopeamminkin lähtövalmiiksi, mutta varaan mieluummin runsaasti aikaa, jotta ehdin laulaa ja ottaa muutaman tanssiaskeleen lähtövalmisteluiden lomassa.

Paras startti päivään

Noista aineksista syntyvät hyvät päiväni, joten sisällytän nuo viisi asiaa jokaiseen arkiaamuuni. Niiden toteutus toki vaatii sen, että herään 2,5-4 tuntia ennen työajan alkua. 3,5 tuntia on muodostunut ideaaliksi, jolloin ehdin tehdä kaiken ilman kiireen tuntua.

Seuraavat kellonajat toimivat tarkastuspisteinä ja ohjaavat toimintaani aamuisin:
  • klo 3: herätys, kahvin valmistus, aamusivut, öljypurskuttelu, aamujuoma
  • klo 4: jooga ja suihku
  • klo 5: aamiainen
  • klo 5:30: lähtövalmistelut
  • klo 6: työmatka
Töihin mennessä olen täynnä energiaa ja työkaverit ihmettelevät, mitä ihmettä pistän aamukahviini, mutta en tulekaan sinne suoraan sängystä repäistynä ilman aamupalaa, kuten useimmat heistä tuntuvat tekevän.

Kun työpäivä alkaa, olen ollut hereillä jo useamman tunnin. Olen herättänyt kehoni ja antanut sille hyvää energiaa ja olen siivonnut mielestäni edellispäivän kuonat aamusivujen avulla. Olen valmis vastaanottamaan uuden päivän.

Miten sinä saat hyvän startin päivään?


Haluatko saada joka maanantaiaamu parasvointia sähköpostiisi?

Tilaa Nyt on aika -viikkokirje. Saat lisäksi heti ohjeen onnistuneen päivän luomiseen, sillä oikea aika aloittaa on juuri nyt.

Tämä blogiteksti syntyi rakkaudella ilman sponsorointia tai affiliaattilinkkejä.