12. kesäkuuta 2018

Apua, mitä jos...

Tällä viikolla pyydän sinua kiinnittämään huomioita mielesi murheisiin ja pelkoihin.

Huomaathan, että sinun ei tarvitse erikseen alkaa miettiä huoliasi, vaan pyydän sinua vain havainnoimaan, kun jokin murhe alkaa pyöriä mielessäsi.

Huolien ja murheiden käsittely

Kun huomaat jonkun asian pyörivän mielessäsi, ota paperia ja kynä ja kirjoita murheesi ylös. Kyseessä voi olla vaikka:
  • tekemätön tehtävä
  • päätettävä asia
  • huoli jostain menneestä tai tulevasta

Voitko tehdä jotain asialle?


Kun olet kirjoittanut paperille, mistä oikeastaan on kyse, mieti, voitko tehdä asialle jotain.

Kyllä

Jos voit tehdä asialle jotain, mieti, mitä konkreettista voisit tehdä ja kirjoita ratkaisuvaihtoehdot muistiin. Sitten vain valitset yhden vaihtoehdoistasi ja aloitat huolesi nujertamisen sillä.

Ei

Jos et oikeasti voi tehdä asialle yhtään mitään, sinun pitää vain oppia elämään sen kanssa ja odottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Unohda tai hyväksy

Voi olla, että jo asian kirjoittaminen auttaa sinua unohtamaan koko jutun. Kirjoittamalla ikään kuin ulkoistat murheesi aktiivisesta muististasi paperille. Kun murheesi on tallessa paperilla, mielesi vapautuu miettimään muita juttuja kuten vaikka ratkaisua ongelmaasi.

Kirjoittaminen auttaa myös näkemään asian toisesta näkökulmasta - ikään kuin ulkopuolelta, mikä auttaa hyväksymisessä ja irtipäästämisessä.
Yllättävän monet, etenkin pienet mutta myös suuret, huolet ja murheet ratkeavat tai raukeavat itsestään, kunhan vain lakkaamme märehtimästä niitä ja annamme ajan kulua.

On parempi käyttää aikansa ja keskittää ajatuksensa niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa.


Haluatko jatkossa tekstit suoraan sähköpostiisi joka maanantaiaamu?

Lisäksi saat heti ohjeen onnistuneen päivän luomiseen, sillä oikea aika aloittaa on juuri nyt.


Tämä blogiteksti syntyi rakkaudella ilman sponsorointia tai affiliaattilinkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti