28. marraskuuta 2017

Sallitko itsesi nukkua tarpeeksi?

Millainen olo sinulla on aamuisin, kun heräät?

Heräätkö virkeänä vai haluaisitko vain kääntää kylkeä kellon soidessa?

Kuinka paljon on tarpeeksi unta?


Tiedän nukkuneeni tarpeeksi, kun herään jo ennen herätyskellon soittoa virkeänä eikä minua harmita yhtään, että on aika herätä. Parhaimpina aamuina nousen innolla sängystä uuteen päivään.

Joinakin aamuina toivoisin, että voisin vain jäädä nukkumaan, mutta nyt kun olen panostanut riittävään nukkumisaikaan, tuollaisia aamuja on yhä harvemmin.


Varaatko riittävästi aikaa nukkumiselle?


Vaikka varaisit nukkumiselle kahdeksan tuntia, et kuitenkaan nuku kahdeksaa tuntia, sillä sinulla kuluu aikaa nukahtamiseen ja saatat myös heräillä yön aikana.

Kun minä nukun oikein hyvin, saan nukuttua kahdeksan tunnin yöunista seitsemän tuntia, mutta yleensä unet jäävät alle seitsemään tuntiin. Eli vaikka varaan nukkumiselle arkisin kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin yhdeksän tuntia, pyörii viikkokeskiarvoni yöunien kestossa 6,5 tunnin molemmin puolin.


Rytmissä tärkeintä on säännöllisyys


Nopeassa nukahtamisessa auttaa iltarutiinin, hyvän unihygienian ja rauhoittumisen lisäksi se, että pidät yllä säännöllistä unirytmiä. Tiedän, että vuorotyöläiselle se on mahdotonta, mutta jos se vain suinkin on sinulle mahdollista, ja kärsit nukahtamisvaikeuksista, on se ainakin kokeilemisen arvoista. Onhan meillä lapsillekin nukkumaanmenoajat, jotta he ehtivät nukkua tarpeeksi, joten miksei sitten aikuisillekin.

Omista työajoista johtuen olen nyt varannut nukkumiselle sunnuntaista torstaihin klo 19-03 ja viikonloppuisin klo 20-05. Jos olen oikein väsynyt, saatan käydä viikonloppunakin jo ennen kahdeksaa nukkumaan, mutta sallin itseni nukkua vain viiteen. En halua sekoittaa liikaa heräämisrytmiäni, joten jos minua väsyttää ja haluan nukkua enemmän, minun on mentävä aikaisemmin nukkumaan. Näin varmistan, että saan sunnuntai-iltana unta ja pääsen starttaamaan uuden työviikon virkeänä.

Rytmini on tällä hetkellä hieman aikainen, mutta se on mielestäni hyvä todiste siitä, että rytmi on muutettavissa. Ennen rytmini oli perinteisempi klo 22-06, mutta kyllä se uni tulee iltaseitsemältäkin ja herääminen on täysin mahdollista aamukolmelta luontaisesti ilman herätyskelloa. Kyse on vain siitä, minkä rytmin opetat kehollesi.

Kun sinulla on seuraavan kerran mahdollisuus, kokeile mikä on oma luontainen nukkumisrytmisi ja kuinka monta tuntia tarvitset unta, jotta heräät virkeänä uuteen päivään ilman herätyskelloa.


Nukkumaanmenoon valmistautuminen


Nukkumaanmenoon pitää myös valmistautua. On turha odottaa, että uni tulee välittömästi sänkyyn kaatuessa, jos et ole siihen mitenkään valmistautunut. Toki joillakin on käytössä tapa, että nukkumaan käydään vasta sitten, kun nukahtaa kirjaimellisesti pystyyn, mutta tämä metodi ei sovellu säännölliseen elämänrytmiin vaan enemmän vapaaherran tai -herrattaren arkeen.

Kehitä nukkumaanmenorituaali omista iltatoimistasi, jotka rauhoittuvat iltaa kohden. Television tai älylaitteen ääreltä on vaikeampi käydä nukkumaan, sillä joko jumitut ruudun ääreen, tai ne lisäävät vireyttäsi niin, että sinun on vaikea nukahtaa.

Omaan nukkumaanmenorituaaliini sisältyy aina vähintään seuraavan päivän suunnittelu, suihku, iltapala ja päiväkirjan kirjoittaminen. Sängyssä rentoudun hetken piikkimatolla, mikä on merkki keholleni, että aivan kohta on tarkoitus nukahtaa.

Valmistautuminen alkaa jo vuorokautta aikaisemmin


Nukkumaanmenoon valmistautuminen alkaa jo edellisenä iltana, sillä jotta pääset tiettyyn aikaan nukkumaan, sinun pitää suunnitella tuleva päiväsi siten, että se on mahdollista. Eli illalla ennen nukkumaanmenoa suunnittelen seuraavan päivän ja aikataulutan asiat siten, että minun on mahdollista päästä nukkumaan nukkumaanmenoaikana. Sitten seuraavana aamuna lähden toteuttamaan suunnitelmaani.

Muista, että kaikkeen aina kuluu aikaa. Jos haluat kymmeneltä nukkumaan, ei riitä että alat valmistautua nukkumaanmenoon kymmeneltä, vaan sinun pitäisi olla sängyssä jo ennen kymmentä ja kymmeneltä sammuttaa valot ja sulkea silmäluomet. Mitä kaikkea sinun pitää tehdä ennen sitä, sen tiedät sinä itse parhaiten.


Nyt on sinun aikasi suunnitella onnistuneet yöunet


  1. Kuinka monta tuntia on sinulle riittävästi unta?
  2. Monelta sinun pitää herätä aamuisin? 
  3. Mikä olisi sinulle sopiva unirytmi eli monelta sinun pitää mennä iltaisin nukkumaan, jotta ehdit nukkua riittävästi ennen herätystä?
  4. Mitä kaikkea sinun nukkumaanmenorituaaliisi sisältyy? Kuinka paljon sille on varattava aikaa eli monelta sinun pitää alkaa iltaisin valmistautua nukkumaanmenoon, jotta ehdit ajoissa nukkumaan?
  5. Päätä, että priorisoit unen korkealle tärkeysjärjestyksessäsi.

Mitä jos nyt ainakin kokeilisit, miltä arki tuntuu, kun olet nukkunut riittävästi, etkä tarvitse kahvia tai muita piristeitä pysyäksesi virkeänä ja toimintakykyisenä.

Miltä elämäsi tuntuisi, kun heräisit joka aamu virkeänä uuteen päivään?
Eikö se ole kokemisen arvoista?


Haluatko saada tavoitteesi päivittäisen toiminnan tasolle ja tuloksia?
Haluatko saada asioita aikaan ja päästä elämässäsi eteenpäin?

Tilaa maksuton Luo onnistunut päivä -ohje.


Tämä blogiteksti syntyi rakkaudella ilman sponsorointia tai affiliaattilinkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti