8. syyskuuta 2016

Maksuton kuntotesti lähtölaukauksena muutokseen

Tartu tilaisuuteen


Viime viikon tiistaina sain vinkin maksuttomasta kuntotestistä aivan kotini lähellä. Piti vain toimia nopeasti, sillä mahdollisuus oli voimassa enää muutaman tunnin ajan.

Kehon kuntoindeksi -testi


Kyseessä oli Kehon kuntoindeksi -testi, jonka järjestää Matka hyvään kuntoon -kampanja.

Kuvalähde: www.matkahyvaankuntoon.fi/
He kiertävät ympäri Suomea, joten sinulla on mahdollisuus päästä testiin vielä tämän syksyn aikana.

Jos oma paikkakuntasi on jo mennyt ohi tai aikataulu ei sovi, ei hätää. Ensi vuonna on jälleen uusi kiertue.

Tee tämänhetkinen parhaasi


Kehon kuntoindeksi -testikokonaisuus on helppo suorittaa. Se ei vaadi lainkaan urheilua ja rankin osuus, käden puristusvoimatesti, on ohi heti ensimmäisenä.

Toisena on kehonkoostumusmittaus, jota varten pitää ottaa kengät ja sukat pois ja seistä hetki paikoillaan vaa’alla.

Lopuksi pitää nostaa paidan helmaa sen verran, että sinulta voidaan mitata vyötärönympärys ja asettaa sykevyö. Sitten käyt istumaan tai makaamaan muutamaksi minuutiksi, ja sykemittari mittaa sydämesi toimintaa.

Tarkemmat tiedot testeistä löytyvät kampanjan sivuilta. Ajanvarauksen yhteydessä saat myös tarkemmat ohjeet valmistautumiseen. Jos kaikki ajat ovat varattuja, voit myös vain ilmaantua paikalle ja jonottaa testeihin.

Katso totuutta silmiin


Testien jälkeen saat tulosliuskat käteesi ja sinulla on mahdollisuus kuunnella lyhyt info. Mielestäni se oli kuuntelemisen arvoinen, sillä siinä käydään läpi suositusarvot ja selitetään mitä mikäkin arvo tarkoittaa. Lisäksi saa vinkkejä tuloksien parantamiseen.

Tulosten tulkintaa helpottaa myös värikoodit. Vihreä tarkoittaa, että asiat ovat tällä hetkellä hyvin. Keltainen kehottaa petraamaan nykyisiä elintapoja, ja jos näet punaista, on korkea aika tehdä muutoksia omissa elintavoissa.

Tee suunnitelma muutokselle


Kun tulokset ovat selvillä, on suunnitelman aika.

Onko ruokavaliossasi kenties parannettavaa?
Tulisiko sinun liikkua enemmän? Kaipaako kehosi enemmän kävelylenkkejä tai lihaskuntotreeniä, vai kenties molempia?

Päätä mihin keskityt ensin. Suosittelen aloittamaan heikoimmasta lenkistä, sillä sitä kautta saat helpoiten ja nopeiten tuloksia.

Aseta aikaraja


Paras aika aloittaa on aina nyt. Mutta jos et aloita heti, mieti aikaraja aloitukselle.

On myös hyvä asettaa aikaraja edistymisen seuraamiselle. Kehon kuntoindeksi -testin osalta on helppo asettaa tavoite seuraavaan vuoteen. Minä ainakin menen uusimaan testin, kun testirekka on taas lähettyvillä. Kun tekee saman testin uudestaan, näkee selkeästi onko muutosta tapahtunut.

Seuraa suunnitelman toteutumista


Jotta pysyt motivoituneena, on päähuomio oltava päivittäisessä tekemisessä eikä kaukana siintävässä tavoitteessa.

Yksinkertaisimmillaan suunnitelman toteutumisen seuranta voi olla päivittäinen ruksi kalenteriin. Vesilasillisten määrää voi seurata vaikka tukkimiehen kirjanpidolla tai applikaatiolla. Puhelimeen voi laittaa hälytyksen muistuttamaan tasaisesta ruokailurytmistä. Askelmittari voi kannustaa tiettyyn määrään askelia päivässä. Vain kokeilemalla löytää itsellä toimivat seuranta- ja kannustusmenetelmät.

Seurannan ideana on saada aikaansaamisen tunne, vaikka konkreettisia tuloksia ei heti näkyisikään. Jokainen merkintä on todiste siitä, että on tehnyt jotain oman hyvinvoinnin eteen. Mitä enemmän merkintöjä kertyy, sitä ylpeämpi voit olla itsestäsi, ja varmempi siitä, että kehosi voi päivä päivältä paremmin.

Nauti elämästä


Tärkeintä on kuitenkin muistaa nauttia tästä päivästä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tänään heitetään elämä risaiseksi ja aloitus siirretään aina ensi maanantaiksi.

Voi olla, että sinun tulee päivittää tapojasi nauttia elämästä. Oman hyvinvoinnin kannalta on parasta, kun oppii valitsemaan sellaisia nautintoja, jotka tuottavat hyvää oloa sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. Sokerisen herkun tuottama nautinto kestää muutaman minuutin, mutta kauniit muistot kantavat läpi elämän.

Mielestäni parhaat muistot syntyvät yhdessä koetuista asioista. Niihin hetkiin voi toki liittyä ruokaa ja juomaa, mutta ne eivät ole pääasia, vaan yhdessä oleminen ja kokeminen ovat.

Muistoja ei myöskään synny ilman läsnäoloa. Sinun on oltava läsnä, jotta voit huomata elämän pienet ilot ja nauttia niistä.

Kohti parempaa vointia


Minulle Kehon kuntoindeksi -testi tuotti iloa, mutta tulokset kauhua. Onneksi pohjalta ei ole kuin yksi suunta ja se on ylöspäin, sillä syvempää kuoppaa en lähde kaivamaan itselleni. Ensi vuonna aion saada testistä vähintään keltaisen paperit.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti