29. helmikuuta 2016

Miten tehdä parempia päätöksiä

Tämä hyvinvointivinkki liittyy päätösten tekemiseen ja siihen miten pieni ajatusmallin muutos, tai ehkä tarkemmin sanottuna näkökulman muutos, voi vaikuttaa ratkaisevasti lopputulokseen.

Tee parempia päätöksiä


Tämänkertaisen vinkin poimin Mika Poutalan kirjasta Mitä menestyminen vaatii?. Kirjassa Poutala toteaa ”Muutos on pienten päätösten tekemistä päivittäin. Pienet asiat usein tehtyinä saavat isoja muutoksia aikaan."



Ote Poutalan kirjasta:
Olin aina ajatellut asioista: ”Mitä tää nyt haittaa jos teen näin? Ei se nyt niin vaarallista ole.” Nyt ajatusmalli kääntyi päälaelleen ja ajattelin: ”Miten tämä höydyttää mua jos teen näin?” Ihan niin kuin joku olisi laittanut valot päälle ja vihdoin näin oikeasti mistä on kysymys. Suurin osa asioista, mitä tein ja ruoista mitä söin, ei todellakaan vienyt lähemmäksi omia tavoitteita. Se oli maailmaa mullistava ajatus!

Oli kyllä aika järkyttävää lukea millainen ruokavalio Poutalalla oli urheiluvuosinaan, tai treeniasenne. Toisaalta väitettiinhän aikoinaan joidenkin kisojen yhteydessä, että Usain Bolt valmistautuu kilpailuun syömällä McDonaldsin nuggetteja. Totta tai ei, niin Poutalan kirjaa lukiessa mietin, että ehkä se sittenkin voisi olla totta. Silloin aikoinaan nimittäin olin aivan varma, ettei se voi pitää paikkansa. Kai nyt huippu-urheilija tietää paremmin.

Ajatusmallin muutos kyllä vaikutti minunkin toimintaani. Kun käännetään huomio siitä, mitä haittaa tästä yhdestä suklaapatukasta nyt on, siihen mitä hyötyä siitä on, niin helpommin sitä jättää menemättä kauppaan ja kaivaa vaikka raakasuklaatarvikkeet esiin ja tekee satsin susssasulavaa raakasuklaata. Tai valmistaa kupposen hyvää teetä ja käpertyy sohvan nurkkaan peiton alle hyvän kirjan kanssa. Tai jos kyse olikin nälästä eikä mielenpiristyksestä, niin syö sitten kunnon ruokaa. Tarvittaessa ateria valmistuu nopeastikin: salaattilehtiä revittynä, hapankaalia, luomu naudan jauhelihaa paistettuna, oliiviöljyä ja mausteita.

Seuraavan kerran, kun olet jonkin päätöksen edessä, mieti miten asian tekeminen hyödyttää sinua. Ei tietenkään yhdestä suklaapatukasta tai hampurilaisateriasta tai 'valitse oma vaihtoehtosi' suuressa mittakaavassa ole haittaa, mutta toisaalta - onko siitä hyötyäkään?

Ehkä tänään valitset paremmin, huomenna huonommin ja ylihuomenna taas paremmin. Mutta muista: ”Muutos on pienten päätösten tekemistä päivittäin. Pienet asiat usein tehtyinä saavat isoja muutoksia aikaan."

Suosittelen Poutalan kirjan lisäksi lukemaan Suzy Welchin 10-10-10 -päätöksentekomenetelmästä, jonka Poutalakin kirjassaan mainitsee ja Mika Poutalan vinkit tavoitteiden asettamiseen.

Nyt on aika tehdä parempia päätöksiä!


27. helmikuuta 2016

Mitä menestyminen vaatii?

Olin kuuntelemassa olympiapikaluistelija Mika Poutalan motivaatiopuhetta tammikuussa 2014. Kirjoitin silloin blogiini hänen antamistaan erinomaista vinkeistä tavoitteiden asettamiseen.

Koska pidin silloin hänen innostavasta tavastaan puhua, tartuin innolla myös hänen kirjoittamaansa kirjaan, kun sen kirjastosta bongasin. Kirjan kannessa kysytään kultakirjaimin Mitä menestyminen vaatii?

Pidin kirjasta. Se oli helppo ja nopealukuinen, mutta sisälsi kuitenkin kultaista asiaa. Poutalalla on omakohtaista kokemusta tavoitteiden asettamisesta, töiden tekemisestä niiden eteen ja niiden saavuttamisesta, joten hän tietää mistä puhuu.

Hauska yksityiskohta oli, että Poutala mainitsi kirjassaan myös Suzy Welchin 10-10-10-menetelmän, josta minäkin aikoinaan innostuin. Voit lukea siitä menetelmästä blogistani. Poutala toteaa viisaasti kirjassa, että "monesti ymmärrämme päätöksiemme todelliset vaikutukset vasta silloin, kun osaamme tarkastella asioita vähän pidemmälle tulevaisuuteen." Niin totta, vai mitä?


26. helmikuuta 2016

Blogi uudistui, odotan palautettasi

Vuodenvaihteessa aloitettu blogiuudistus on nyt saatu päätökseen ja jatkossa julkaisen kaikki hyvinvointivinkit tässä blogissa.

Viime vuoden kokeilin jakaa henkiset ja fyysiset hyvinvointivinkit eri blogeihin, mutta koska jako oli vaikea, päätin palata vanhaan malliin. Siirsin parasmieli-blogissa julkaistuja tekstejä tähän blogiin, jonka seurauksena osa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa jaetuista linkeistä ei nyt toimi, mitä pahoittelen kovasti. Korjaan niitä sitä mukaa, kun toimimattomia linkkejä tulee vastaan.

Vaikka muutos aina sotkee ja vie aikaa, koen kuitenkin, että tämä jako palvelee sinua paremmin, kun kaikki hyvinvointiin liittyvät vinkit löytyvät yhdestä ja samasta osoitteesta. Ainakin itselle selkeytyi toiminta huomattavasti ja nyt tuntuu taas siltä, että voi kirjoittaa, kun tietää mitä kirjoittaa mihinkin.

Mikä muuttui?


Hyvä mieli parempi elämä -blogi (parasmieli.fi) on nyt muuttunut Iloa seuraamassa -blogiksi, jossa kirjoitan oivalluksista ja ilon aiheista omassa elämässäni. Blogilla on myös oma Iloa seuraamassa -sivu facebookissa (entiseltä nimeltään Paras elämä).

Tämän blogin nimeksi tuli Nyt on aika (ent. Parempia valintoja), mutta pysyi vanhassa tutussa osoitteessa parasvointi.fi. Facebookissa parasvointia voit seurata täällä.

Palautetta?


Otan aina kiitollisena vastaan niin kommentteja, kehuja, parannusehdotuksia kuin aihetoiveitakin. Palautin palautelomakkeen takaisin, joten voit jälleen kertoa terveisesi myös sitä kautta. Odotan innolla palautettasi :-)


9. helmikuuta 2016

Mitä parasvointi tarkoittaa?

Vuoden vaihtuessa kävin oman pään sisäistä kamppailua siitä, haluanko vielä jatkaa parasvointi-domainin alla. Alunperin otin domainin käyttöön toiminimelleni Parasvointivalmennus. Nykyään toiminimeä ei enää ole, mutta domain ja sen facebook-sivu jäivät kummittelemaan.

Uudistuksia suunnitellessa pysähdyin pohtimaan mitä parasvointi minulle tällä hetkellä tarkoittaa. Parasvoinnin voi nimittäin kokea perfektionistisena täydellisyyden tavoitteluna - paras vointi - mikä ei kuitenkaan ole se viesti mitä haluan viedä eteenpäin. Parempi tapa ajatella asiaa on paras mahdollinen vointi - se mihin pystyn tässä ja nyt. Hyvinvointi on muutenkin kummallinen käsite. Voin hyvin. Voin pahoin. Missä menee raja?

Parasvointi on sitä, että voit juuri nyt, tässä nimenomaisessa tilanteessa, parhaalla mahdollisella tavalla. Se ei tuomitse, ei vaadi, pyytää sinua vain tekemään sen minkä nyt voit. Niinhän se on esimerkiksi urheilukilpailuissakin. Voittajana eli parhaana palkitaan se, joka määritettynä ajankohtana tietyissä olosuhteissa tietyssä paikassa oli paras. Eli ei absoluuttisesti paras vaan tässä ja nyt, annetuilla reunaehdoilla paras. Näin ajateltuna parasvointikin on huomattavasti anteeksiantavampi termi. Se ei tarkoita absoluuttisesti parasta, vaan juuri kyseisessä tilanteessa, annetuilla reunaehdoilla parasta.

Saatuani tästä ajatuksesta kiinni, voin nyt rauhallisin mielin jatkaa parasvointi-termin ja domainin käyttöä, sillä se on edelleen se mitä minä tavoittelen ja mitä toivon muillekin. Parasta mahdollista vointia - mitä ikinä se sitten itse kullekin missäkin tilanteessa tarkoittaa.

Olisi mielenkiintoista kuulla mitä mielleyhtymiä parasvointi-termi sinussa herättää. Toivoa, ahdistusta, vai jotain ihan muuta?